fbpx

3 + 1 kihagyhatatlan hely a Somlói borvidéken – tessék menni

Maradunk még a Balaton környékén, és – kihasználva az augusztust – most Somlóra, Magyarország legkisebb területű borvidékére látogatunk.
Ez a 430 méter magas vulkanikus tanúhegy onnan kapta a nevét, hogy régen szinte teljes egészében som fedte a területet. Tökéletes helyszín ez egy szép, nyárvégi hétvégéhez.

Akik a kirándulás szerelmesei, azok a déli oldalon található Szent Margit kápolnától indulva a Kitaibel Tanösvény mentén a hegytetőig túrázhatnak. Célba vehetik a hegy gótikus várának a romjait, vagy a Szent István kilátót és onnan gyönyörködhetnek a környékben.

A nyugati oldalon a Szent Ilona kápolna, míg a keleti részen a Szent Márton kápolna várja a látogatókat és semmiképpen ne hagyjuk ki a 18. századi Taposókutat sem. Ez is csak néhány a sok látnivaló közül, ami itt és a környező településeken található.

Természetesen borban sincs hiány ezen a nagyjából 550 hektárnyi szőlőterületen. Egymást érik a pincék és pincészetek, ideális, mert akár több borászatot is megnézhetünk az utazás kényelmetlensége nélkül.

Az alábbi három pincészet borait nálunk is megtaláljátok de ha arra jártok, akkor keressétek fel őket, mert a helyben kóstolás mindig nagy élmény. Egyébiránt a Somlói borász összeállításunk több szempontból is érdekes:
– pár hete volt szerencsénk náluk kóstolni: pincében, pince előtt, szőlőben, udvaron, teraszon
– 3 különböző évjáratú Juhfarkot sorakoztatunk fel 2011-2013 között, ezért mindenkit arra bíztatunk, hogy tessék őket összekóstolni!

1. Barcza Pincészet
Bálint családja régóta foglalkozik szőlővel. Egészen magasan, a hegy déli oldalán, közvetlenül a bazaltorgonák alatt található a pincéje. Régi fák, tornácos épület, kilátás a völgyre és persze szuper borok, mint a Furmint, Olaszrizling és a „nászéjszakák bora”, a 2011-es Juhfark, amit semmiképpen ne hagyjatok ki, az a mi kedvencünk!

Balogh Zoli2. Somlói Apátsági Pincészet
A Pannonhalmi Apátság szerzetesei is szerették a jó somlai bort, nemcsak mi. Az ő hajdani területeiken áll az éppen felújítás alatt álló, de igen impozáns, régi pinceépület és körülötte a szőlők. Igazi kézműves munka folyik itt is, Zoli borainak egyedisége összetéveszthetetlen, lelkesedése Somló iránt pedig mindenkire átragad aki csak odalátogat.
A 2012-es Juhfark kapható a webshopban, de kóstoljátok meg a Traminit, Furmintot és Zoli feleségéről elnevezett Hilla cuvée-t is.

3. Somlói Vándor Pince
Kis Tomi az alapokat Egerben kezdte a St.Andrea Pincénél, majd onnan költözött ide a Somlóra és most a saját területén műveli a saját szőlőjét és saját bort készít. Fiatal borász, akit ígéretes tehetségnek tartanak a helyiek, és a borai néhány év alatt meghódították Budapestet és persze minket is.
Jelentkezzetek be hozzá borkóstolóra, birtoklátogatásra és ismerkedjetek meg a hagyományos somlói fajtákkal a pincéjénél. Nálunk a webshopban az első bora a 2013-as Nagy-Somlói Juhfark és reméljük a többihez is hamarosan szerencsénk lesz.

Somlói Borok Boltja
Érdemes ellátogatni ide, sőt ki sem hagyhatjuk a Somlói Borok Boltját, a „Félúton”-t. A nevét onnan kapta, hogy a hegyre vezető út felénél található, így valóban nem is lehet kikerülni. Itt a a borvidék csaknem teljes palackos borválasztéka kapható, és rendszeresen szerveznek kóstolókat is az árnyékos teraszon, ami bizony van hogy hajnalig tart.

Éva, a bolt tulajdonosa, a Somlói összefogás szíve és lelke, ha szükség van rá szállást ajánl, elintézi hogy bejuthassunk borospincékbe és a kápolnákba, segít kitalálni hogy merre kiránduljunk, rendezvényeket szervez, lelkes önkéntesekkel együtt szépíti a borvidéket és bizony somlói borkülönlegességekhez is hozzájuthatunk rajta keresztül.

A 8-as főút 110-es kilométerénél megnyílt az „Útközben” borbolt is, ahol – ha véletlenül elfelejtettünk volna bort venni fent a hegyen – hazafelé pótolhatjuk.